Evés érzelmi okokból azt jelenti, hogy az egyén nagy mennyiségű, főként kedvelt, de értéktelen ételt, ún. “junk food”-ot fogyaszt nem éhségérzete, hanem érzelmi állapota miatt. Szakemberek szerint a túlzott evés hátterében 75%-ban érzelmi okok állnak.

Sokan közülünk megtanuljuk, hogy az étel megnyugvást hozhat, legalábbis rövid távon. Ezért gyakran étel segítségével próbáljuk érzelmi gondjainkat megoldani. Az evés szokássá válik, amely egyben megakadályoz bennünket abban, hogy érzelmi problémáink megoldására hatékony módszereket sajátítsunk el.

Túlzott evést és nem kívánt súlygyarapodást eredményezhet a depresszió, unalom, magány, tartós düh, szorongás, frusztráció, kapcsolati problémák és az önbizalom hiány.

Az érzelmi okokból történő evés kiváltó okának azonosítása lehetővé teszi, hogy az érzelmi problémák kezelésére megfelelő módszereket alkalmazzunk és kiiktassuk az evést és a hízást.

 

Hogyan ismerjük fel a túlzott evés kiváltó okait?

 A túlzott evést kiváltó helyzetek és érzelmek öt csoportba oszthatók:

  • Társas. Evés mások társaságában. Például túlzott evést eredményezhet az, ha mások buzdítanak az evésre; vagy azért eszünk, mert nem akarunk kilógni; ill. veszekedés; vagy mások társaságában érzett kisebbségi érzés miatt.
  • Érzelmi. Evés unalom, stressz, fáradtság, feszültség, depresszió, düh, szorongás vagy magány miatt, mintegy az “űr” kitöltésére.
  • Helyzetfüggő. Alkalom szülte evés. Például egy étteremben, egy bizonyos étel hirdetésének hatására vagy amikor elmegyünk egy pékség mellett. Az evés kapcsolódhat egyes tevékenységekhez is, pl. TV nézéshez, mozihoz vagy sporteseményhez, stb.
  • Gondolatok. Evés önértékelési zavar miatt vagy kifogások keresése az evéshez. Például saját magunk ostorozása kinézetünk vagy az akaraterő hiánya miatt.
  • Testi. Evés testi hatások miatt. Például fokozott éhségérzet étkezések kihagyása miatt, ill. evés fejfájás vagy más fájdalom csillapítására.

Annak érdekében, hogy felismerje mi váltja ki Önnél a túlzott evést, vezessen egy ételnaplót, amelyben feljegyzi, hogy mikor és mit eszik és az evéshez milyen gondok, gondolatok vagy érzelmek kötődnek. Valószínűleg elég gyorsan felismeri majd, hogy mik vezetnek Önnél a túlzott evéshez.

Szerző: Holler Istvánné

Forrás:

  • Mayo Clinic: “Weight-loss help: Gain control of emotional eating.”
  • TeensHealth: “Emotional Eating.”
  • American Psychiatric Association: “Eating Disorders.”
  • CDC: “Healthy Eating for a Healthy Weight.”