Hogyan lehet megszüntetni az érzelmi okokból történő evést

Az első lépés az evést kiváltó okok és a rossz étkezési szokások felismerése. Ez azonban önmagában nem elegendő ahhoz, hogy megváltoztassa az evési szokásait. Általában, amikor felismeri, hogy milyen érzelmek vagy helyzetek vezetnek túlzott evéshez, akkor ez már szokássá vált. Következő lépésként meg kell szabadulnia ettől a szokástól.

Második lépés az, hogy találjon ki más dolgokat az evés helyett. Amikor az evést kiváltó inger hatására éppen nyúl az étel után, helyette tegye az alábbiak közül valamelyiket:

  • Olvasson egy jó könyvet vagy képeslapot, vagy hallgasson zenét.
  • Sétáljon vagy menjen el futni.
  • Vegyen egy habfürdőt.
  • Sóhajtson nagyokat.
  • Kártyázzon vagy játsszon társasjátékot.
  • Beszélgessen egy baráttal.
  • Végezzen házimunkát, mosson vagy kézimunkázzon.
  • Mossa le a kocsiját.
  • Írjon egy levelet.
  • Vagy csináljon bármilyen kellemes vagy szükséges tevékenységet mindaddig, amíg az evési kényszer elmúlik.

 

Egyéb tanácsok az evés ellen

Előfordul, hogy a figyelem elvonása az evésről vagy evés helyett más tevékenység végzése nem elegendő a túlzott evéshez vezető érzelmi gondok kezelésére. Próbálja ki az alábbiakat érzelmi gondjainak hatékonyabb megoldása érdekében:

  • Relaxációs gyakorlatok
  • Meditáció

Ezek a módszerek a túlzott evés hátterében meghúzódó érzelmi problémákat célozzák meg és megtanítják Önnek, hogy hogyan kezelje őket hatékonyan és egészségesebben.

Ahogy megtanulja beépíteni a megfelelő kezelési stratégiákat és visszaszorítja a túlzott evést, a jó munka elvégzése után gondoljon önmaga jutalmazására is. A megerősítést kapó viselkedésminták jellemzően ismétlődnek, tehát jutalmazza meg magát, amikor eléri a megcélzott testsúlyt. Vegye meg azt a blúzt, menjen el arra a bizonyos nyaralásra vagy arra a masszázsra, amit nagyon akart. Ha a jó munkáért megjutalmazza magát, nagyobb a valószínűsége annak, hogy új, egészséges szokásait tartósan képes megtartani.

Szerző: Holler Istvánné

Forrás:

  • Mayo Clinic: “Weight-loss help: Gain control of emotional eating.”
  • TeensHealth: “Emotional Eating.”
  • American Psychiatric Association: “Eating Disorders.”
  • CDC: “Healthy Eating for a Healthy Weight.”