A több évszázados meditterán étrend az ízületek számára is olyan előnyös lehet, mint a szívre.

A rheumatoid arthritisben szenvedő betegek nagyon jól ismerik a betegséggel együtt járó gyulladást és fájdalmat. Ugyan nincsen olyan “rheumatoid arthritis étrend”, amely kezeli a betegséget, de egyes ételek hatására csökkenhet a gyulladás a szervezetben. Ezek az ételek, mint pl. a gyümölcsök és zöldségek, a teljes kiőrlésű gabonafélék, az olívaolaj és a hal kedvező hatásúak, ezért összességében javulhat a közérzete is.

Egy ősrégi étrend rheumatoid arthritisben

A rheumatoid arthritisben szenvedő betegeknél az immunrendszer megtámadja az ízületek belső felszínét. Ez a támadás idült gyulladást, merevséget és fájdalmat okoz. Kutatások azt mutatják, hogy a meditterán étrend egészséges összetevői hozzájárulnak a gyulladás csökkenéséhez, amely előnyös a betegek számára.

Egy brit vizsgálatban azt tanulmányozták, hogy a meditterán étrendet alkotó ételek hogyan hatnak a rheumatoid arthritisben szenvedő nőkre. A vizsgálatban részt vevő 130 nőt két csoportra osztották. Az egyik csoport részt vett egy meditterán típusú étrendet oktató főzőtanfolyamon. A másik csoport csak írásos információt kapott és nem változtatott az étrenden.

A főzőtanfolyamon részt vevő nők több olyan ételt ettek, amely gazdag antioxidánsokban és más gyulladáscsökkentő anyagokban, mint pl. gyümölcsöt, zöldséget és telítetlen zsírokat (mint, ami az olívaolajban található). Az elkövetkező hat hónapban ebben a csoportban csökkent az ízületi fájdalom és a reggeli merevség, valamint javult a betegek általános egészségi állapota a másik csoporthoz képest.

Hogyan tudja ezeket az ételeket a tányérjára varázsolni? Az alábbiakban négy ilyen ételfajtát ajánlunk kipróbálásra.

 

A gyulladás ellen küzd: a hal

A rheumatoid arthritisben szenvedő betegeknél magasabb bizonyos gyulladást fokozó anyagok, az ún. citokinek szintje. A többszörösen telítetlen zsírok, főként az omega-3 zsírsavak, csökkentik a citokinek és egyéb gyulladáskeltő anyagok szintjét.

Ezek a jó zsírok hozzájárulnak a „rossz” LDL-koleszterin és a triglicerid szint csökkentéséhez is, ha a telített és transzzsírok helyett fogyasztjuk őket. A magas LDL-koleszterin és triglicerid (vérzsír) szint elősegíti a gyulladást, amely döntő szerepet játszik a szívbetegség kialakulásában. Ez fontos rheumatoid arthritisben szenvedő betegek számára, akiknél a szívbetegség kockázata jelentősen emelkedett.

Minden fajta hal tartalmaz valamennyi omega-3 zsírsavat, de különösen sok van a lazacban, a heringben, a szardíniában és a szardellában. A legtöbb a lazacban található; egy 10 dg-os adag kb. 2 g omega-3 zsírsavat tartalmaz. Óvatosan bánjon a hővel, mivel az omega-3 zsírsavak több mint fele tönkremegy, ha túl sok hő éri. Zsiradékban való kisütés helyett inkább sütőben vagy grillen készítse el a halat, hogy megmaradjon az egészséges zsírtartalma.

Az Amerikai Szív Társaság heti kétszeri halfogyasztást ajánl. Az omega-3 tartalmú hal erőteljes gyulladáscsökkentő étel, amelynek számos egészségre előnyös hatása van.

Mit tegyünk, ha valaki nem szereti a halat, vagy nehezen jut hozzá?  Egyen dióféléket, használjon repceolajat hiszen ezek valamennyien gazdagok Omega-3 zsírsavban.  Szintén magas az Omega-3 zsírsav tartalma a szójababnak, és az ebből jészült ételeknek.  Számos gyógyszertárban megtalálhatóak már omega-3 étrendkiegészítő készítmények is.

Ételek rheumatoid arthritisben: színes ételek

A táplálkozási szakértők sokszor ajánlják az embereknek, hogy tegyék színessé az étrendjüket. Miért? A gyümölcsök és a zöldségek színéért felelős anyagok, a flavonoidok és karotenoidok egyben erőteljes antioxidánsok is. Az antioxidánsok fontos összetevői a gyulladás ellen küzdő étrendnek. A C-vitamin szintén egy antioxidáns, amely számos gyümölcsben és zöldségben megtalálható.

Magas antioxidáns tartalmú az áfonya, a szeder, a tök, az édesburgonya, a répa, a paradicsom, a paprika, a narancs, a brokkoli és a dinnye.

Piros, narancs, sárga, kék, zöld és lila színű ételek fogyasztása egy változatos, gyümölcsöket és zöldségeket tartalmazó, kiegyensúlyozott étrendet jelent.

 

Gyulladáscsökkentő étrend: teljes kiőrlésű gabonafélék

Egy az American Journal of Clinical Nutrition (Klinikai táplálkozás amerikai lapja) nevű folyóiratban megjelent tanulmányban azt találták, hogy a teljes kiőrlésű gabonaféléket, mint pl. zabpelyhet, barna rizst és árpát többet fogyasztó embereknél alacsonyabb az ún. C-reaktív fehérje (CRP) szintje, amely egy gyulladást jelző anyag a szervezetben. Rheumatoid arthritisben szenvedő betegeknél a betegség fellángolásakor megemelkedik a CRP szint, ill. a betegség aktivitásának, valamint a kezelés hatásosságának követésére is használják a CRP szintet.

A teljes kiőrlésű gabonafélékből készült tészta és kenyér – a meditterán étrend egyik alapköve – szelént is tartalmaz, amely szintén egy gyulladáscsökkentő antioxidáns. Egyes rheumatoid arthritisben szenvedő betegeknél alacsony a vér szelén szintje.

Finomított szénhidrátok, mint pl. fehér kenyér és fehér rizs helyett a teljes kiőrlésű gabonafélék fogyasztásának további előnye a testsúly szabályozása. A normális testsúly fenntartásával, ill. szükség esetén fogyással csökken a fájdalmas ízületekre gyakorolt nyomás.

Ételek rheumatoid arthritisben: olívaolaj

A görög mitológiában az olívaág a béke jelképe; és az olívaolaj ténylegesen nyugtatja a gyulladást.

Egy az American Journal of Clinical Nutrition (Klinikai táplálkozás amerikai lapja) nevű folyóiratban megjelent tanulmányban azt találták, hogy nagyobb eséllyel alakul ki rheumatoid arthritis azoknál az embereknél, akik a legkisebb mennyiségben fogyasztottak extra-szűz olívaolajt összehasonlítva azokkal, akik a legnagyobb mennyiségben fogyasztották azt. Vizsgálatok igazolták, hogy egy az olívaolajban található anyag gátolja a gyulladáskeltő kémiai anyagok termelését. Az ún. non-szteroid típusú gyulladáscsökkentő gyógyszerek (NSAID szerek), mint pl. az aszpirin és az ibuprofen ugyanezen kémiai anyagok termelésének csökkentésével hatnak. Egy másik vizsgálatban azt találták, hogy az olívaolaj hasonlóan csökkentette a gyulladást, mint az ibuprofen.

A gyulladás ellen küzdve válassza az extra-szűz olívaolajt. Az extra-szűz olívaolajt az olívamagok első sajtolásából nyerik és a legnagyobb mennyiségben tartalmazza az egészségre kedvező hatású tápanyagokat.

Az olívaolaj amellett, hogy a gyulladás ellen küzdő étrend fontos összetevője, egyben jó ízű és kiváltja a telített és transzzsírokat, melyek károsan befolyásolják a vér zsírsavszintjét és összetételét is. Telített zsír tartalmú étel pl. a tej, a vaj, a fagylalt és a zsíros vörös hús. A transzzsírok számos sütőipari termékben megtalálhatók.

Szerző: Csaplár Ildikó, Petz Aladár Kórház Győr

Források:

  • Laura Feinblum, MS, RD, CDN, corporate dietitian, Con Edison; private practice in West Chester, N.Y.
  • Shawn Talbot, PhD, research director, SupplementWatch.com.
  • Nathan Wei, MD, FACP, FACR, rheumatologist, The Arthritis Treatment Center in Frederick, Md.
  • The American Heart Association: “What is the Mediterranean Diet?”
  • McKellar, G, et al. Ann Rhuem Disorders, September 2007; vol 66(9): pp 1239-1243, Epub 2007 Jul 5.
  • The Mayo Clinic: “Rheumatoid arthritis.”
  • The American Heart Association: “Fish and Omega-3 Fatty Acids,” “Fish 101.”
  • Jacob, RA. Journal of Nutrition, June 2003; vol 133(6): pp 1826-1829.
  • Katcher, HI. American Journal of Clinical Nutrition, January 2008; vol 87(1): pp 79-90.
  • NIH Office of Dietary Supplements: “Selenium.”
  • Linos, A. American Journal of Clinical Nutrition; December 1999; vol 70(6): pp 1077-1082.
  • Beauchamp, GK. Nature, September 2005; vol 437(7055): pp 45-46.
  • Camargo, A. BMC Genomics. April 2010; vol 11: p 253.