Amikor fájnak az ízületei és levertnek érzi magát, nehéz elképzelni, hogy a szükségesnél akár kicsit is többet mozogjon. A kutatások azonban azt igazolják, hogy már kevés testmozgás is jó hatással van mind a testre, mind a lélekre.

Ön esetleg aggódik amiatt, hogy a testmozgás károsíthatja az ízületeit, ill. a betegség fellángolását okozhatja. Kutatások azonban kimutatták, hogy a közepes erősségű, súlyterheléssel járó fizikai tevékenység biztonságos rheumatoid arthritisben szenvedő betegek számára és emellett számos előnyös hatása van.

 

A testmozgás az alábbi előnyökkel járhat:

Az ízületek hajlékonyságának javulása. Lehet, hogy jelenleg kényelmesebb, ha kerüli a fájdalmas ízületek mozgatását, de hosszú távon ez az ízületek elmerevedéséhez vezethet. Legrosszabb esetben előfordulhat, hogy nem tudja majd használni a fájdalmas ízületét. Az ízületek mozgatásával csökken a merevség és hajlékonyak maradnak az ízületei.

Az izmok erősödése. Testmozgás hatására erősebbek lesznek az izmok és az erős izmok a fájdalmas ízületek számára támasztékot és védelmet jelentenek. Ezzel szemben testmozgás hiánya esetén az izmok elgyengülnek és kevésbé képesek megtámasztani a fájdalmas ízületeket.

A csontsűrűség növekedése. Az ízületi gyulladás és a kezelésére alkalmazott kortikoszteroidok hatására csökkenhet a csontsűrűség és a csontok törékennyé válnak. Az izmokhoz hasonlóan a csontok is erősebbé válnak testmozgás hatására, tehát a több testmozgás egyben kevesebb csonttörést jelent.

Egészséges szív. Kutatások azt mutatják, hogy rheumatoid arthritisben a szívroham kockázata hozzávetőlegesen megkétszereződik. A rendszeres testmozgás az egyik legjobb mód a szívbetegség megelőzésére.

A teljesítőképesség javulása. Megfelelő gyógyszeres kezelés ellenére is rheumatoid arthritisben megváltozhat a teljesítőképessége. A rendszeres testmozgás hozzájárul ahhoz, hogy mindennapi tevékenységeit jobban vagy változatlan szinten tudja végezni.

A közérzet javulása. Ízületi gyulladásos betegsége a fájdalom és depresszió ördögi köréhez vezethet. A testmozgás a fájdalom csökkentésével, valamint a hangulat és a közérzet javításával megszakíthatja ezt a kört.

További előnyök. Ha a fentiek nem elég meggyőzőek, gondoljon a rendszeres testmozgás egyéb előnyeire is: pl. több energia, az alvás javulása, a testsúly szabályozása, valamint a barátokkal való érintkezés.

 

Szerző: Margitháziné Szabó Emese, Kistarcsa, Flór Ferenc Kórház